Jak vybrat kvalitní proteinový nápoj

Protein (bílkovina) patří mezi základní makroživiny společně se sacharidy a tuky a také je základní stavební látkou lidského těla.

Proteinovým nápojem dodáme tělu bílkoviny potřebné pro svalový růst avčasnou regeneracipoškozených svalů po náročném tréninku. Avšak v dnešní době není zrovna jednoduché vybrat ten správný proteinový nápoj. Současný trh je přesycený nejrůznějšími produkty s obsahem bílkovin. Není proto divu, že méně zkušení návštěvníci posiloven nemají ponětí o tom, jaký produkt je pro ně vhodný.

V tomto článku se dozvíte praktické informace, které vám při výběru pomohou a možná i ušetří peníze.

Co to vlastně je proteinový prášek?

  • Je to koncentrovaný zdroj bílkovin pocházející z přírodních surovin

Proteinové nápoje dělíme podle zdroje surovin

  • Nejčastěji se setkáváme s proteinem ze živočišných zdrojů, a to se syrovátkovým proteinem pocházejícího z kravského mléka.
  • Stále oblíbenější se stávají rostlinné proteiny z hrachu, konopí a sóji.

Syrovátkové proteiny (WHEY)

Dále dělíme podle druhů výroby.

WPC (whey protein concentrate)

WPC je nejzákládnější ze syrovátkových proteinů. Tento protein je vhodný pro začátečníky a běžné sportovce. Obsahuje zpravidla 50-80% syrovátkových bílkovin a je oblíbený pro jeho rychlou vstřebatelnost nějakých 10g za hodinu.

Dávkování je 25-40g. Ideálně ráno po probuzení (snídaně) a po tréninku, záleží na denním příjmu bílkovin z pevné stravy.

Výhody

  • Dostupná cena
  • Poměrně rychlá absorbce
  • Velmi dobrá chuť

Nevýhody

  • Menší obsah bílkovin
  • Obsahuje větší množství tuku a cukrů
  • Při nadměrné konzumaci může docházet k zažívacím problémům

CFM protein (cross flow microfiltration)

CFM protein je vhodný do objemové fáze či udržovací fáze jako zdroj bílkovin během dne. Vyrábí se metodou CFM- mikrofiltrace zkříženým tokem přes keramické filtry.

Dávkování se odvíjí podle hmotnosti, aktivitě a cíle daného sportovce. Obecně ale platí 1-2 odměrky (30g) 2x denně. Snídaně, po tréninku nebo jako svačina mezi jídly.

Výhody

  • Skvělá stravitelnost (díky enzymům)
  • Rychlá absorbce
  • Vysoký obsah BCAA (aminokyselin s rozvětveným řetězcem)
  • Vysoký obsah proteinu cca 22g bílkovin na 30g dávku
  • Výborná chuť
  • Nízký obsah tuku a laktózy

Nevýhody

  • Vyšší cena

Syrovátkový hydrolyzát (hydro)

Syrovátkový hydrolyzát je mezi proteiny ten nejkvalitnější, jedná se o 100% čistý syrovátkový protein. Původní bílkovina se enzymaticky štěpí na kratší bílkovinné řetězce pro lepší a rychlejší vstřebatelnost. Dovolím si tvrdit, že se jedná o nejlepší variantu pro doplnění bílkovin po tréninku. Je vhodný do redukčních diet a rýsovacích fází.

Dávkování: 1 dávka (30g) po probuzení další po tréninku

Výhody

  • Vysoký obsah bílkovin
  • Nejrychlejší absorbce
  • Nejlepší stravitelnost
  • Ideální do diety

Nevýhody

  • Vysoká cena
  • Nepříliš dobrá chuť

Syrovátkový izolát (WPI, whey protein isolat)

Je vyroben intenzivním a pečlivým filtračním čištěním za studena. Tento způsob výroby dává izolátu daleko menší obsah tuku a sacharidů (téměř nulové množství laktózy) než u běžného koncentrátu. Je vhodný do redukčních diet (i nízko sacharidových) a pro osoby trpící laktózovou intolerancí.

Dávkovaní stejné jako u hydra 1 odměrka po probuzení 1 odměrka po tréninku je možné tento protein využívat i kdykoliv během dne či před spaním.

Výhody

  • Téměř bez tuku a cukru
  • Vysoká stravitelnost
  • Dobrá chuť
  • Vhodný do diety
  • Vysoký obsah bílkovin
  • Nejvyšší množství BCAA (aminokyselin)

Nevýhody

  • Vysoká cena

Micelar Casein

Micelar Casein je kvalitní zdroj bílkoviny obsažené v mléces dlouhodobým uvolňováním aminokyselin. Často je označován jako „noční protein“. Kaseinová bílkovina je tak v mléce obsažena podstatně více než bílkovina syrovátková poměr 4:1. Je prokázáno, že díky příjmu micelárního kaseinu před spánkem můžeme docílit větších svalových přírůstku.

Dávkování: 1 odměrka (30g) na noc, během dne při dlouhé pauze mezi jídly uvolňuje se až 8 hodin

Výhody

  • kvalitní bílkovina
  • obsahuje hodně vápníku a glutaminu
  • zasytí na dlouhou dobu
  • dlouhodobé uvolňování (až 8 hodin)

Nevýhody

  • může způsobit zažívací problémy
  • hustá konzistence

Hovězí protein (beef protein)

Veřejnost je vůči tomuto proteinu skeptická z důvodu, že k jeho výrobě se používají hovězí kopyta, kosti apod. Hlavním zdrojem bílkoviny je tedy předražený kolagen. Vhodný pro lidi s alergií nebo intolerancí na syrovátku, laktózu. Ale pozor vždy jde o hydrolyzovaný kolagen. Proto hovězí protein nedoporučuju ocení jej vaše klouby, ale svaly budovat nepomůže. Po všech stránkách nesrovnatelně lepší volbou je syrovátkový protein.

Vícesložkový protein

Vícesložkový protein je komplex výše zmiňovaných zdrojů proteinů. Dají se využít kdykoliv v průběhu dne, po tréninku nebo na noc. Tento protein zvolíme v případě, že si nemůžeme dovolit více druhů proteinů např. CFM a Micelární kasein. Pokud se v takovém vícesložkovém proteinu objeví ve složení kolagen nebo levnější rostlinný protein (např. pšeničný), tak rozhodně nekupujte!

Sójový protein (soy protein isolate)

Sójový protein se vyrábí extrakcí sójové mouky, následně se vysráží, důkladně vymyje a usuší. Tento proces je velmi levný a cena proto bývá celkem nízká. Obsahuje fytoestrogeny daidzein a genistein, které mají estrogenní účinky. Estrogen (ženský pohlavní hormon) není z dlouhodobého hlediska vhodný pro muže z důvodu přijímání fytoestrogenů, které na sebe vážou estrogenní receptory (přijímání ženského pohlavního hormonu), hrozilo by riziko vzniku gynekomastie (zvětšení prsních žláz u mužů).

Vhodný do bezlepkové diety, pro alergiky – neobsahuje laktózu.

Konopný protein

Protein je vhodný pro vegany a vegetariány, pro doplnění bílkoviny a vitamínů skupiny B. Obsahuje vysoké množství vlákniny a minerálů. Obsahuje vysoké spektrum aminokyselin. Vhodný je také pro děti a kojící ženy (po konzultaci s lékařem). Pokud sáhneš po tomto proteinu, vybírej podle aminokyselinového spektra a úrovně zpracování. Vyhni se pouze sušeným práškům z původní suroviny tzv. raw (namleté a nasušené konopné semínko), tento produkt je naprosto nevhodný pro trávení a zatěžuje organismus. Poznáš ho tak, že obsahuje méně než 50% bílkoviny.

Vegan Protein (hrachový)

Vegan protein je vyráběn převážně ze speciální odrůdy hrachu setého. Vhodný je pro bezlepkové diety, vegany a vegetariány. Neobsahuje laktózu, užívat ho mohou tedy i alergici a lidé trpící intolerancí na laktózu. U toho proteinu je vysoká stravitelnost a plnohodnotné aminospektrum stejné jako u syrovátkového proteinu.

Nikdy nemíchejte žádné proteinové nápoje s mlékem! Proč? Většinou se jedná o syrovátkový nebo kaseinový protein, který právě s mlékem dáváš dohromady. V podstatě přidáváš mléko do mléka s tím, že tebou zvolený protein výrobci zbavili filtrací látky, které znesnadňují vstřebaní bílkoviny (laktóza) a ty ji tam mlékem přidáváš, tím se až několikanásobně prodlužuje doba vstřebání a trávení proteinu.

Závěrem bych chtěl říci, že proteinové přípravky slouží pouze jako doplněk stravy. Základem je vždy pestrá, kvalitní a vyvážená strava.

Tagged with:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Rolovat nahoru